Markedsføring af busser, letbane og flextrafik

Midttrafik udarbejder og udgiver den overordnede basisinformation, fx om nye køreplaner, natbus og julekørsel, rejsegaranti og priser. 

Desuden lancerer Midttrafik overordnede kampagner af produkter og services, som kommer alle kommuner og Region Midtjylland til gode, fx Vis hensyn, Midttrafk live, Midttrafik app og Ungdomskort.

markedsføringskalenderen kan du følge med i, hvilken information og kampagner der er i busserne i løbet af året.

Når din kommune ønsker lokal markedsføring

Under de nuværende Coronarestriktioner vil der kun være begrænset mulighed for at lave lokal markedsføring af Midttrafiks produkter. Kontakt venligst Anette Bjerregaard eller Rikke Minds Østergaard, hvis der er ønsker om at igangsætte lokale markedsførings- og informationsinitiativer. 


Den enkelte kommune, eller regionen, kan vælge at markedsføre enkelte produkter eller services lokalt i kommunen i samarbejde med Midttrafik. Det kan fx være:

  • en ny trafikplan
  • et nyt bybusnet eller køreplansændringer
  • lancering af en ny billettype (fx billigere pensionistkort, gratis kørsel mv.)
  • lancering af et nyt produkt (fx Plustur, Flextur Ung mv.)  

Her stiller Midttrafik følgende til rådighed:
midttrafik.dk, lokale annoncer via Facebook, information til chaufførerne via ChaufførNet, pressemeddelelse og i særlige tilfælde materialer i busser (hængeskilte, plakater og foldere) og infoskærme. 

Kommunen skal selv finansiere følgende:
Udgifter til eksterne grafikere og trykkeri, indrykning af lokale annoncer, lokale events, lokale skilte, lokale film mv.

Hvis kommunen ønsker at lave lokal markedsføring af lokale tiltag og initiativer, bidrager Midttrafik med rådgivning og godkendelse af tekster og grafik.

Krav til markedsføringsmateriale

Midttrafik ønsker en ensartet markedsføring af kollektiv trafik på tværs af region og kommuner for at sikre genkendelighed blandt kunderne.

Herudover er det vigtigt, at Midttrafik er tydelig afsender på al kundeinformation. Derfor har vi lavet skabeloner til de mest anvendte materialer med retningslinjer for grafisk udtryk, skrifttype og placering af logo. Skabelonerne gør det nemt for kommunens egen grafiker at lave de lokale markedsføringsinitiativer.

Hvis I ikke har jeres egen grafiker, kan I skrive til Anette Bjerregaard for kontakt til Midttrafiks eksterne grafiker. Midttrafik er ikke udførende på markedsføringsindsatsen.

Skabelonerne er udført i Midttrafiks corporate design og er lette at tilgå. Der kan vælges mellem rød baggrund eller billedbaggrund. Der er mulighed for at bruge kommunens eget reklamebureau og lave en mere kreativ udformning, så længe placering af logo, korrekt beskrivelse af produkter, korrekt henvisning til midttrafik.dk og Midttrafiks kundeservice/kundecenter bliver overholdt. 

Hvis kommunen ønsker at lave en film som en del af markedsføringsindsatsen, stiller Midttrafik krav til kvaliteten. Det vil sige, at filmen skal produceres professionelt og passe til den aktuelle målgruppe.

Midttrafik hjælper med rådgivning

Når der skal iværksættes en lokal markedsføringsindsats, bidrager Midttrafik gerne med rådgivning om egnede aktiviteter, platforme i forhold til den aktuelle målgruppe. Det kan fx gøres ved et opstartsmøde. Kontakt Anette Bjerregaard for nærmere aftale.

Husk godkendelse hos Midttrafik!

Inden materialet færdigproduceres, skal det godkendes af Midttrafik. Send det færdige materiale til Anette Bjerregaard

headline here
Forsider til foldere
headline here
Produktark til Flextrafik

Midttrafik har fx udarbejdet produktark, som fortæller om Flexbus, Flextur og Plustur. Produktarkene fortæller overordnet om, hvordan man bestiller, betaler mv.

Produktarkene til print kan hentes her:

Flexbus produktark (pdf)
Flextur produktark (pdf)
Plustur produktark (pdf)

Hvis kommunen ønsker at få eget logo/byvåben på, så kontakt Anette Bjerregaard

Herudover findes der en samlet folder for Flexbus, Flextur og Plustur (pdf)

Midttrafik udgiver også en folder om handicapkørsel (pdf)

headline here
Eksempler på lokale film