Stor ungesatsning i midt- og vestjyske kommuner
Midttrafik, Region Midtjylland og 8-kommunesamarbejdet står bag en stor undersøgelse om de unges transportvaner. Cirka 14.000 unge fra ungdomsuddannelser i området har deltaget i undersøgelsen. Nu ligger rapporten klar til det videre arbejde for at fastholde eksisterende kunder og få nye unge kunder i den kollektive trafik.
Næste skridt er dialog med uddannelsesinstitutionerne og nedsættelse af et ungepanel, der skal bidrage til, at de unges behov og ønsker bliver hørt i arbejdet med en trafikplan for midt- og vestjyske kommuner.
8-kommunesamarbejdet består af Struer, Lemvig, Skive, Holstebro, Ringkøbing-Skjern, Herning, Viborg og Ikast-Brande. Undersøgelsen om de unges transportvaner er igangsat forud for arbejdet med trafikplanen, der skal danne rammerne for den kollektive trafik i hele det midt- og vestjyske område i de kommende år.
Mange unge foretrækker bil fremfor bus
Unge vælger i stigende grad bussen fra og bilen til, når de skal transporteres til og fra uddannelser. Bilen kører en direkte rute, og den står klar lige uden for døren. Der er ingen ventetid, transport til stoppested, køb af billetter og ingen busskifte. Bilen er hurtigst og mest fleksibel.
Velbehaget er også størst i en bil, som ikke er overfyldt, har smalle sæder og for lidt benplads. Bilen kræver ikke den store planlægning og giver de unge en følelse af frihed. Både i forhold til uddannelse og i de unges fritid.
Tidsfaktoren er vigtig for de unge, der har travlt med lektier, fritidsaktiviteter og job. De oplever, at det er mindre stressende at køre i bil.
Image er også en vigtig faktor. Det er mere sejt at køre bil end bus. De unge føler sig mere voksne og selvstændige.
26 % af de adspurgte kører med bil, 22 % tager cyklen, mens 35 % tager bus og 11 % tager toget. De sidste 6 % fordeler sig på gang, elcykel, elløbehjul, scooter og andet.
Bussen er ikke dømt helt ude
Ifølge undersøgelsen starter 52 % af de unge med at tage bussen, når de starter deres ungdomsuddannelse. Bussen er det naturlige valg, fordi de ikke har andre muligheder. I løbet af en ungdomsuddannelse fylder de unge 18 år og får dermed mulighed for at tage kørekort. Af den grund tager kun 32 % bussen, når de rammer tredje år af deres uddannelse.
Ofte bliver bilen suppleret af bussen en gang imellem. Cirka 40 % af de unge bilister kører med kollektiv trafik mindst en gang om måneden. 2/3 har kørt med bus eller tog inden for de sidste 12 måneder.
De unge, der rejser fast med bussen fremhæver, at bussen kan være det nemmeste transportmiddel, hvis man bor tæt på et stoppested. Tidsfaktoren spiller også ind i forhold til at udnytte tiden i bussen, hvor man kan slappe af, hygge sig med vennerne eller lave lektier.
Arbejdet med fremtidens buskunder
Resultatet fra undersøgelsen skal nu omsættes til handling. Skal fremtidens kunder rejse med bus og skal de unge kunder fastholdes i den kollektive trafik, er det nødvendigt at tilpasse produktet, så det også passer til de unges ønsker og behov. Midttrafik, Region Midtjylland og 8-kommunesamarbejdet har udpeget fire indsatsområder:
Tid
Da tiden er en vigtig faktor for de unge, vil der blive kigget på køretider, ventetid, skiftetid og forsinkelser i arbejdet med en ny trafikplan. Arbejdet indebærer, at der i endnu højere grad end i dag bliver samarbejdet med uddannelsesinstitutionerne. Med undersøgelsen i hånden vil samarbejdet blive mere konkret, fx om tilpasning af ringetider.
Komfort
Undersøgelsen peger på at gøre tiden i bussen nyttig for de unge. Her kan indretningen af bussen have betydning i form af flere borde og mere plads, så de unge fx kan udnytte rejsetiden til at lave lektier. Første skridt vil være at kigge på indretningen i de 36 nye regionale busser, der kommer på gaden i 2022. Indretningen skal i højere grad henvende sig til unge, der i dag føler, at bussen er et voksenunivers.
Prisen
Alle unge på en godkendt ungdomsuddannelse kan i dag købe et Ungdomskort og rejse frit inden for det prisområde, hvor de bor. Ungdomskortet er et fælles produkt og eventuelle forbedringer skal ske i samarbejde med de øvrige trafikselskaber i Danmark. I fælles regi er der planlagt en forbedring af bestillingsplatformen, ligesom der diskuteres muligheder for et billigere og mere fleksibelt produkt.
Miljø
Klimaet vejer tungt hos de unge. Når det kommer til klimagevinsten ved at bruge kollektiv trafik, tager de unge det lidt lettere. Information gennem uddannelsesmaterialer, pressemeddelelser og kampagner m.m. skal vække de unges interesse for at lave hurtige klimapoint ved at tage bussen.
Midttrafik, Region Midtjylland og 8-kommunesamarbejdet vil i første omgang drøfte undersøgelsens resultater med de enkelte uddannelsesinstitutioner – især med henblik på at forbedre mobiliteten til og fra uddannelse.
Sideløbende vil parterne nedsætte et ungepanel for at præcisere indholdet fra undersøgelsen og få konkrete indspark i det videre arbejde med trafikplanen.
Konvertérbar undersøgelse
Undersøgelsen giver svar på de unges transportvaner i det midt- og vestjyske. Cirka 14.000 unge er blevet adspurgt, og undersøgelsen bygger på cirka 3.000 svar samt 31 dybdeinterviews.
Respondenterne kommer fra samtlige ungdomsuddannelsesinstitutioner i Viborg, Holstebro, Herning, Struer, Ringkøbing-Skjern, Ikast-Brande, Skive og Lemvig kommuner. Der er taget højde for, at de forskellige ungdomsuddannelsesretninger er repræsenteret, herunder HF, VUC, Gymnasie, Handelsgymnasie, Erhvervsskoler, EUX og EUD.
Den kvalitative undersøgelse (dybdeinterviews) er gennemført blandt unge i Viborg, Holstebro, Ikast-Brande og Ringkøbing-Skjern kommune.
På grund af COVID-19 har de unge besvaret undersøgelsen med udgangspunkt i deres transportvaner før hjemsendelse fra uddannelsesinstitutionerne.
Undersøgelsen er udformet, så den let kan konverteres til andre kommuner i Midttrafiks område. Kontakt Per Elbæk på pel@midttrafik.dk, hvis du vil høre mere om undersøgelsen.