Midttrafik hjælper med markedsføring

Randers, Norddjurs og Syddjurs kommuner har fået nye busnet i sommers. Når busruter bliver nedlagt, kører nye ruter eller får nye køreplaner, er det vigtigt, at kunderne er godt informeret. Midttrafik har samarbejdet med kommunerne omkring markedsføring og information om de nye busnet.

Midttrafik har en markedsføringspakke, som kommuner og region kan have glæde af, når de skal markedsføre eller informere om større ændringer i den kollektive trafik.

https://www.midttrafik.dk/extranet/extranet-for-kommuner-og-region/markedsforing-og-information/markedsforing-af-busser-og-letbane/

I forbindelse med de nye busnet i Randers, Norddjurs og Syddjurs har Midttrafik stillet medier til rådighed og været sparringspartnere på hele informationsdelen.

Nye rutekort
Midttrafik har lavet et nyt design for rutekort, som fremover skal være standard i alle kommuner. Se de nye kort:

https://www.midttrafik.dk/media/20027/randers-bybus_web_03062020.jpg

https://www.midttrafik.dk/media/20024/rutekort-djursland-web-03062020.jpg

Midttrafik.dk
Der blev lavet en landingpage på midttrafik.dk for hver af de nye busnet. Her var al information omkring de nye busnet samlet. Både Midttrafik og kommunerne har henvist til de to landingpages, som har været godt besøgt. 

https://www.midttrafik.dk/koreplaner/nyt-busnet-pa-djursland-fra-28-juni/ 

https://www.midttrafik.dk/koreplaner/nyt-busnet-i-randers-kommune-fra-28-juni/

En nyhed på midttrafik.dk ledte kunderne videre til de to landingpages.

Facebook
Midttrafik har kørt geosegmenterede annoncer på Facebook løbende i perioden op til. Både i Randers og Djursland var der høj klikrate.

Information til frontpersonale
Der blev udarbejdet FAQ til chauffører og kundeservicepersonale, så de kunne svare på spørgsmål fra kunder.

Chaufførerne modtog derudover information via ChaufførNet.

Grafiske materialer
I busserne var der hængeskilte og foldere. Der var især stor tilfredshed fra chauffører og kunder med folderne, hvor det nye rutekort var med.

Kunderne kunne også møde information om de nye busnet på A-skilte, stoppesteder, infoskærme og via lokal annoncering.

Busguider
Midttrafik var ude med busguider på Randers Busterminal, Ryomgård, Rønde, Auning og Grenaa de første par dage efter, at de nye busnet var trådt i kraft. Busguiderne uddelte håndsprit og de nye rutekort som smarte foldekort.

PR
Der blev udarbejdet pressemeddelelser i samarbejde med kommunernes PR-folk.

Kommunerne har selv finansieret tryksager til deres ekstra ”lokale aktiviteter” fx foldekort på Djursland, A-skilte med plakater på knudepunkter på Djursland, stoppestedsannoncer på nye og nedlagte stoppesteder i Randers Kommune samt ved indrykning af annoncer i lokale medier.  

Randers Kommune har selv finansieret deres grafiske linje, der er anderledes end Midttrafiks normale røde design. Kommunen har også finansieret en video om det nye busnet med fokus på Flextrafik.