Oprustning til ’ny normal’

Corona har ændret Midttrafiks forretning. Måske endda for altid. Midttrafik er derfor klar med nye initiativer målrettet en ’ny normal’, hvor der er behov for øget kontrol af kundernes brug af mundbind, nye billetformer til hjemmearbejdende pendlere og mere overvågning af passagertallene i Midttrafiks busser.

Siden corona-pandemien brød ud i marts, har Midttrafik kontinuerligt gennemført initiativer for at efterleve myndighedernes krav og sikre tryghed for kunderne. Med en ’ny normal’ i vente, kan det være tid til mere langsigtede initiativer. Midttrafiks bestyrelse skal vurdere en række tiltag på det kommende bestyrelsesmøde 11. september.

  • Nye takstinitiativer som følge af corona
  • Fuldt tælleudstyr i alle Midttrafiks A-kontrakt busser
  • Ansættelse af Securitas kontrollører til kontrol af mundbindsbrug

Sidstnævnte initiativ er iværksat 1. september.

 

Nye takstinitiativer/billetformer

Pendlerklippekort
Coronakrisen har åbnet øjnene for fordelene ved hjemmearbejde hos både virksomheder og ansatte. Det der skulle være et nødberedskab, viste sig i mange tilfælde at resultere i mere effektivitet, sparet rejsetid og mere harmoniske medarbejdere. Hjemmearbejde i kombination med fremmøde på arbejdspladsen er derfor en arbejdsform, der forventes at vare ved. Er man pendlerkortkunde, kan det blive en dårlig forretning, fordi pendlerkortet ikke bliver brugt hver dag. Midttrafik ønsker derfor at lancere et pendlerklippekort i Midttrafik app, hvor kunden kan købe 17 rejsedage – efter eget valg – til samme dagspris som et pendlerkort. Kunden aktiverer sin rejsedag inden påstigning på bus eller letbane, og har derefter fri rejseret mellem gyldighedszonerne hele dagen.

Dagsbilletter til nedsat pris
Med faldende passagertal og chaufførmodstand mod kontantbetaling i busserne er der behov for mere attraktive billetformer i Midttrafik app. Midttrafik lancerede en ny dagsbillet hen over sommeren til en lavere pris end tidligere. En Aarhus-dagsbillet til 49 kr. og en Midttrafik-dagsbillet til 99 kr. Kunderne kan købe de billige dagsbilletter i Midttrafik app eller i webshoppen. I perioden fra 8. juli til 18. august er der solgt for cirka 1,4 mio. kr, fordelt på cirka 4.500 dagsbilletter, heraf cirka 2.400 Aarhus-billetter.

2-klips og 4-klips-klippekort
Et andet tiltag for at flytte kontantbetalende kunder over på Midttrafik app, er lancering af et 2-klips eller et 4-klips-klippekort i Midttrafik app. Med de nye klippekort kan kunderne opnå rabat i forhold til køb af enkeltbilletter.

 

Tælleudstyr i alle Midttrafiks A-kontrakt busser

Under hele corona-perioden har Midttrafik overvåget passagertallene i Midttrafiks busser for at undgå overfyldte busser og skabe tryghed hos kunderne. Tallene er fremkommet fra de busser, der kører med tælleudstyr, og gennemsnittet er præsenteret som Midttrafiks samlede passagertal. Manglende tælleudstyr i en række bybusser har dog medført, at det ikke har været muligt at få passagertal ned på fx kommuneniveau.

Midttrafik indstiller derfor til bestyrelsen, at der bliver installeret udstyr i alle Midttrafiks busser.

Valide passagertællinger er et vigtigt værktøj til Midttrafiks planlægning og kapacitetsovervågning, da det giver et langt bedre grundlag for at tilpasse den nødvendige kapacitet på de enkelte ruter. Kundernes oplevelse af, at der er plads i bussen, er altid en vigtig faktor. Ikke mindst i corona-krisen, hvor trængsel i bussen gør kunderne utrygge. Med tælleudstyr i alle busser kan Midttrafik hurtigere sætte ind i tilfælde af overfyldte busser, og kunderne kan se den aktuelle belægning i Midttrafik live i hele Midtjylland.

Skal alle Midttrafiks A-kontrakt busser køre med tælleudstyr, skal der indkøbes udstyr til 133 busser.

 

Kontrollører tjekker kundernes brug af mundbind

Krav om brug af mundbind i kollektiv trafik har medført øget behov for kontrol i busser og letbane. Midttrafiks kontrollører blev i første omgang samlet i Aarhus, hvor kravet begyndte, men er sidenhen sendt på gaden i hele regionen. Kontrollørerne håndhæver kravet om mundbind i Midttrafiks busser og Letbanen. I langt de fleste tilfælde kan kontrollørerne nøjes med at minde kunderne om kravet, men det har også været nødvendigt at afvise kunder.

Kunderne er meget optagede af de kunder og chauffører, der ikke bruger mundbind eller visir. Det har især været mærkbart på Facebook og på Midttrafik Kundecenter, hvor kunderne har ringet ind og klaget over andre kunders manglende brug af mundbind og visir.

Midttrafik har vurderet, at kontrollørernes synlighed i busser og letbane har en præventiv og tryghedsskabende effekt i forhold til brug af mundbind. Derfor er der ansat flere kontrollører. Kunderne har fra 1. september kunne møde kontrollører fra G4S, der foretager både billet- og mundbindskontrol, og kontrollører fra Securitas, der udelukkende kontrollerer for mundbind.