Strøm på Herning bybusser
Midttrafik har gennemført et udbud, der giver grønnere bybuskørsel i Herning fra september 2021. Vinderen blev Tide Bus Danmark A/S, og drivmidlet bliver el i de 14 nye busser, der indtager Hernings gader fra næste år.
Bybusserne i Herning bidrager til regeringens klimamål, når de fra september 2021 skifter drivmiddel fra diesel til el. De nye elbusser er 12,2 meters lavgulvsbusser og har en indretning, der sikrer et godt flow i bussen. Kunderne kan let komme ind og ud af busserne, der har dobbeltdøre foran, midt og bagerst i bussen. Samtidig bidrager lavgulvet til nem indstigning med fx barnevogne. Elbusser er til gavn alle byens borgere, da de er støjsvage.
Herning Kommune har ønsket en grøn omstilling af bybusserne. Emissionsfrie busser var derfor også et krav i det udbud, Midttrafik gennemførte i 2019 for driften af bybusserne i Herning. Her skulle drivmidlet være brint, men priserne viste sig for høje i forhold til den økonomiske ramme. I det nye udbud havde de bydende busselskaber mulighed for at byde ind med enten elbusser eller brintbusser. Og her løb el som drivmiddel af med sejren.
Forud for udbuddet har Midttrafik været i dialog med busselskaber, kommuner, busproducenter med flere for at få gode forslag til det nye udbud. Dialogen har blandt andet ført til, at bussernes vognløb er blevet tilpasset, så en elbus ikke skal køre mere end maksimalt 300 km per dag, og derfor forventes kun at skulle oplade om natten.
Kontrakten blev tildelt det tilbud, der præsenterede bedste forhold mellem pris og kvalitet. Her leverede Tide Bus Danmark A/S bedste bud, og det var en glad direktør, der modtog tildeling af kontrakten efter Midttrafiks bestyrelsesmøde i fredags.
"Vi er stolte over at Midttrafik og Herning har vurderet vores tilbud som det mest attraktive. Vi betragter kontrakten i Herning som en strategisk vigtig kontrakt, specielt da vi her får muligheden for at bidrage positivt til den grønne omstilling, når alle dieselbusser udskiftes med nye elbusser. Vi glæder os til at skulle servicere alle passagererne og til det fremtidige samarbejde med Herning Kommune, chaufførerne i Herning samt Midttrafik", udtaler Steen Rügge, administrerende direktør for Tide Bus Danmark A/S.
Kontrakten blev tildelt Tide Bus Danmark A/S efter Midttrafiks bestyrelsesmøde 19. juni 2020. Kontrakten kan underskrives ultimo juni efter udløbet af standstill perioden.
FAKTA om elbusserne i Herning:
Hver el-bus har 29 siddepladser, heraf er 23 fremadrettede. Derudover er der tre klapsæder på perronpladsen. Totalkapaciteten i busserne er 65 passagerer.
Den koster årligt Herning Kommune 27,2 millioner kroner at få bybuskørslen afviklet med el-busser. Det svarer til det, det i dag koster at køre med dieselbusser.
Med i den samlede pris er tre optioner: Automatisk stoppesteds-annoncering, elektriske kørestolsramper og automatisk fastspænding.
CO2-udledningen fra Herning Kommune som virksomhed bliver årligt reduceret med ca. syv procent, når de nye elbusser er i drift.