Infrastrukturplan gør visioner til virkelighed
Aftalen om infrastrukturplan 2035 har flere projekter fra visionen Samspil 2030 på listen. Der er blandt andet øremærket midler til en ny jernbane mellem Aarhus-Silkeborg og højklasset kollektiv trafikløsning for etape 2 Aarhus Ø-Brabrand. Derudover er der afsat midler til fremkommelighed og bedre stoppestedsforhold, som begge er strategiske indsatsområder for Midttrafik.
Kollektiv trafik fik en god del af kagen i aftalen om fremtidens infrastruktur, som Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne indgik 28. juni 2021. Samlet set er der afsat mere end 86 mia. kr. til investeringer i kollektiv trafik.
Midttrafiks planchef Henrik Juul Vestergaard hæfter sig ved en række gode takter i aftalen, som kan være til gavn for kunderne i hele Region Midtjylland. Blandt andet har flere af de prioriterede projekter fra Letbanesamarbejdets infrastrukturvision ”Samspil 2030” fundet vej til aftalen.
Henrik Juul Vestergaard fortæller, ”Aftalen har både øremærket midler til en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og finansiering til en højklasset løsning for etape 2 Aarhus Ø – Brabrand i en samlet pulje for højklasset kollektiv trafik i de største byer. Jernbanen bliver et stærkt bidrag til transporten mellem øst og vest og binder dermed regionen sammen. De højklassede løsninger bidrager til bedre fremkommelighed i byerne”.
I den vestlige del af Midttrafiks område bidrager de afsatte midler blandt andet til batteridrift og indkøb af nye tog på strækningen Holstebro-Skjern, som Midttrafik og Midtjyske Jernbaner overtog i december 2020. De nye tog styrker strækningen og løfter samtidig klimaopgaven i det vestjyske.
Tilbage i Østjylland er der afsat midler til forbedringer af Aarhus Hovedbanegård og Horsens Station. Med i denne pulje er også etableringen af Brabrand Station, som i visionen Samspil 2030 er udpeget til at blive et vigtigt knudepunkt, hvor kunderne kan skifte mellem bus, tog og letbane.
”Derudover glæder det mig, at der endvidere er afsat en større pulje til tilgængelighed på stationerne. Det kan bidrage bredt i regionen til at styrke adgangsforholdene, ikke mindst for gangbesværede kunder”, tilføjer Henrik Juul Vestergaard.
Bedre publikumsfaciliteter på stoppesteder og stationer er sammen med fremkommelighed strategiske indsatsområder hos Midttrafik. I forliget er der afsat en pulje på 100 mio. kr. til fremkommelighed for den kollektive trafik i hele landet.
”Det ser vi som en mulighed for at rette fokus mod mulige projekter i flere af bybusbyerne”, siger planchefen. Han fortsætter, ”Udover tilgængeligheden på stationerne, er der ikke afsat statslige ressourcer til en egentlig stoppestedspulje, men vi vil følge konkretiseringen af oplæggets forskellige puljer nøje for at vurdere, om delementer alligevel kan finde støtte. Det kunne fx være at puljemidler til cykeltrafikken kunne bidrage til understøttelse af kombinationsrejser med cykel gennem parkering og lade-infrastruktur”.
Midttrafik har etableret en pulje på 5 mio. i 2021 til medfinansiering af konkrete projekter, der skal opgradere stoppestedsforholdene hos kommuner og region i Midttrafik.
Fakta om Samspil 2030
Samspil 2030 er Letbanesamarbejdets visionsplan for udbygning af en højklasset kollektiv infrastruktur og sikrer en sammenhængende og bæredygtig mobilitet i Aarhusområdet og i det østjyske bybånd.
Letbanesamarbejdet består af otte østjyske kommuner (Aarhus, Favrskov, Norddjurs, Odder, Randers, Silkeborg, Skanderborg og Syddjurs Kommune), Region Midtjylland og Midttrafik.