Stor tryghedskampagne til august

Når samfundet går tilbage til ”næsten” normal efter sommerferien, er Midttrafik klar med en ny tryghedskampagne. Kampagnens tema er ”Sammen – gør vi rejsen tryg” og lægger op til, at tryghed er et fælles ansvar for både Midttrafik, den enkelte kunde og kunderne imellem. Budskaber og billeder skal kommunikere, at bussen ikke er farlig, men sikker at rejse med.

Midttrafik ønsker at placere kollektiv trafik med ind i den hverdag, som danskerne træder ind i efter sommerferien. En hverdag hvor nogle kunder er klar til at rejse uden restriktioner overhovedet, mens andre fortsat er utrygge.

Kampagnen skal kommunikere, at bussen ikke er farlig, men sikker at rejse med. Budskaberne skal være meget synlige i bybilledet, i dagspressen og fortsat på de digitale medier.

Klistermærker og restriktioner forsvinder i stort omfang fra bus, tog og letbane, når kapacitetsbegrænsningen forsvinder 1. august. Eneste restriktion vil på det tidspunkt være brug af mundbind/visir ved ind- og udstigning og hvis kunden står op. Fra 1. september vil alle restriktioner være fjernet. Midttrafik vurderer dog, at tryghedsbudskabet fortsat vil være vigtigt.

Et vigtigt budskab i kampagnen er, at tryghed er et fælles ansvar. Derfor indeholder kampagnen en kampagneside med fakta om Midttrafiks tryghedsindsats og gode råd om, hvad kunderne selv kan gøre.

Kampagnen løber fra 9. august og forventes at løbe til og med september, alt efter den samfundsmæssige udvikling i forhold til COVID-19. 

Kampagneelementer:

  • Kampagneside
  • Flyer til uddeling af stoppestedsværter og i bussen
  • Stoppestedsværter i uge 33, der uddeler flyer og håndsprit
  • Film til sociale medier og infoskærme
  • Konkurrence på de sociale medier
  • Buslangsider i de største byer (uge 33-36)
  • Outdoorplakater i de største byer (uge 32-33)
  • Plakater og outdoorbanner på KC
  • Infoskærme i hele Midttrafik
  • Helsidesannoncer i Jyllands Posten og lokale aviser
  • Hængeskilte i busserne (uge 34-38)
  • Pressemeddelelse (uge 32)