Kollektiv trafik efter corona

Under coronakrisen er kollektiv trafik udpeget som smittefarligt område. Ældre er blevet frarådet at tage kollektiv trafik. Chauffører er nervøse for at udføre deres job.

Ser vi ind i fremtid, hvor chauffører er afskærmet eller bruger visir? Kræver det håndsprit ved dørene og mundbind at få kunderne tilbage? Skal fremtidens busser og letbane være indrettet til at undgå smittefare? Kommer kontanterne tilbage?

Midttrafik har med baggrund i udenlandske erfaringer kigget på en række tryghedsskabende tiltag, der skal få kunderne tilbage i den kollektive trafik.

Det tog ikke danskerne mange uger at vænne sig til en hverdag, hvor det er helt normalt at gå en stor bue uden om andre mennesker, have ekstrem høj håndhygiejne, arbejde hjemme og vente i kø udenfor bageren – selv i regnvejr. Mange vaner er ændret, og nogle måske for altid. Det kan påvirke kundetilgangen til kollektiv trafik. Bussen er skiftet ud med en cykel, samkørsel eller en bil. Arbejdslivet er ændret med forskudte arbejdstider og hjemmearbejde. Flere er blevet arbejdsløse. Mange er bange for at rejse med kollektiv trafik på grund af smittefare!

Genåbning af den kollektive trafik

Den kollektive trafik vil åbne gradvist og i forskellige faser:

Tryghedsskabende tiltag

Sammen med det øvrige Danmark har Midttrafik bevæget sig ind i en fase to i forhold til genåbning af kollektiv trafik. Busser og letbane har hele tiden været i drift, men tiltag som afstandskrav, kapacitetsbegrænsninger og manglende kontantbetaling gav ikke så store udfordringer under lockdown, fordi kundemængden var så lille.

I takt med at kunderne kommer tilbage, er der behov for både fastholdelse af de nuværende tiltag og nye tiltag, der skal sikre tryghed for både chauffører og kunder, samt informere kunderne omkring den rette corona-adfærd.

Læs artiklen Midttrafik i coronaberedskab om tiltag i første fase.

Begrænset antal kunder
Busser og letbane kører fortsat med begrænsninger på det antal kunder, der må medtages. Det er myndighederne, der afgør i hvilket tempo, der kan åbnes op for flere kunder i den kollektive trafik. Anden fase har åbnet op for flere kunder og mindre afstandskrav. Kunderne må gerne sidde ved siden af hinanden, men ikke overfor hinanden.

Midttrafik har valgt, at der må medtages cirka 25 i en almindelig bus, cirka 35 i en mellemstor bus og cirka 45 i en ledbus. Tallene er fremkommet på baggrund af udregninger, der giver hver kunde cirka en m2 plads. I Letbanen må der medtages cirka halvdelen 150 i Tango-toget og 130 i Variobahn.

Systematisk overvågning er nødvendigt for at overholde det tilladte antal kunder. Midttrafik er i tæt dialog med busselskaber og Aarhus Letbane, og vil forsøge at sætte ind, hvis der opstår behov. Midttrafik modtager automatiske passagertællinger fra tællekameraer (installeret) i bussernes døre. En feature, hvor kunderne kan se antallet af kunder i en konkret bus, er på vej i Midttrafik live. Kapacitetsproblemerne kan dog eskalere, hvis samfundet bliver lukket yderligere op og det nedsatte passagertal skal fortsætte.

Kundeinformation er vigtig i forhold til den begrænsede kapacitet, især fordi kundernes adfærd er afgørende for en nedsættelse af smittefaren.

Fleksibel køreplanlægning
Ændrede arbejdsvaner, som fx forskudte mødetider og mere hjemmearbejde, kræver en mere fleksibel køreplanlægning. En dialog med skoler og uddannelsessteder omkring møde- og ringetider bliver nødvendigt efter sommerferien, hvor alle elever og studerende forventes tilbage.

Ekstra rengøring
Midttrafik har iværksat ekstra rengøring af busser, letbane og billetautomater. For at imødekomme kundernes utryghed og myndighedernes krav undersøger Midttrafik mulighederne for at opgradere rengøringen, fx ved hjælp af nye teknologier. Det kan blive nødvendigt, at Midttrafik kan synliggøre og dokumentere rengøringen, før kunderne vil opfatte busser og letbane som et sikkert sted. Udenlandske erfaringer viser, at synlig rengøring skaber tryghed. 

Værnemidler
Myndighederne anbefaler, at kunderne selv medtager håndsprit og spritter hænder efter berøring på kontaktpunkter. Mange kunder efterspørger spritdispensere i busserne. Midttrafik er i gang med at undersøge priser på opsætning af spritdispensere ved alle ind- og udgange i busser og letbanetog. Der kigges også på alternativer i forhold til udlevering af desinficeringsservietter. Give-aways som bolsjer kan erstattes af lommehåndsprit i fremtiden.

I mange lande er der påbud om at bruge mundbind i kollektiv trafik, blandt andet i Tyskland. Til gengæld kører den kollektive trafik med fuld kapacitet. Mundbind kan skabe tryghed blandt kunderne, når de skal stå tæt. De danske sundhedsmyndigheder anbefaler endnu ikke mundbind.

Stoppestedsværter
Mange nye regler og retningslinjer omkring coronadfærd skaber forvirring og utryghed blandt kunder. Stoppestedsværter kan være tryghedsskabende over for kunder, der er utrygge ved at tage kollektiv trafik. De kan svare på spørgsmål, guide i rette adfærd og hjælpe chaufføren med at overholde det rette antal kunder i bussen. Læs om Midttrafiks stoppestedsværter

Ny indretning af busser og letbane
Udover at guide i god corona-adfærd, kan det blive nødvendigt at indføre et mere sikkert flow i busser og letbane, når der kommer flere kunder med busserne. Det kan fx ske ved ensretning og inddeling af zoner, så kunderne ikke skal mase ved ind- og udstigning. Pladsanvisninger i form af klistermærker på gulvet, kan sikre afstand mellem kunderne. Der kan også indrettes særlige afsnit eller afskærmede pladser til ældre og andre i risikogruppen. Selve indretningen af busserne kan blive ændret, så modsatrettede sæder enten bliver fjernet eller vendt om. Ændring af den nuværende busindretning kan dog være problematisk i forhold til færdselsmyndighederne.

De seneste retningslinjer fra myndighederne påpeger, at kunderne skal guides til at holde afstand ved stoppesteder og stationer. På stoppesteder med mange mennesker kan det blive nødvendigt at lave afstandsmærker og sikre et sikkert flow ind og ud af busser eller letbane. Midttrafik er i gang med at undersøge muligheden for at opsætte mere info ved de største stoppesteder i Aarhus, og samarbejder gerne med andre kommuner omkring information, hvis der bliver behov for det.

Kommunikation
Midttrafik skal kontinuerligt informere kunderne om den rette adfærd sammen med nye retningslinjer. God information skaber tryghed og signalerer, at Midttrafik har styr på sikkerheden i busser og letbane. Klistermærker og plakater skal være synlige og afvige fra Midttrafiks normale medier i busserne, så de skaber opmærksomhed. Infoskærme i busser og stationer skal tages i brug. I Aarhus bybusser er der mulighed for speak i busserne. Facebook, pressemeddelelser og midttrafik.dk er gode medier til at behandle og foregribe kundernes bekymringer.

Chaufførbeskyttelse
Nye tal fra Statens Serum Institut viser, at chauffører er den faggruppe, der procentvis er blevet mest syge af coronavirus/covid-19. Kilde: SSI. Chaufførbeskyttelse skal fortsat have høj prioritering. Midttrafik har undersøgt muligheden for opsætning af plexiglas i busserne, så chaufføren er helt afskærmet og en løsning, hvor chaufføren skal bruge visir og handsker. Et forsøg med visir og handsker vil blive iværksat inden sommerferien. Et alternativ er brugen af mundbind i de situationer, hvor chaufføren er i kontakt med kunderne, fx ved fremvisning af billet eller telefon. I flere lande er mundbind blevet en fast del af chaufførernes uniform.

Midttrafik arbejder på at finde alternativer til det betjente salg. En langsom overflytning til alternative billettyper er i gang, men vil blive intensiveret ved en eventuel permanent nedlukning på nationalt plan. Midttrafik råder allerede i dag over gode alternativer til enkeltbilletter købt med kontanter, men undersøger også andre muligheder som betalingskort og MobilePay, som kan sikre, at alle kunder kan komme med bussen, så Midttrafik lever op til sin public service- forpligtelse.

Rengøring skal have et stort fokus på chaufførernes arbejdsplads som jo deles af flere forskellige chauffører.

Investering i tryghed

Skal busser og letbane af med stemplet 'smittefarligt område', skal der investeres i rengøring og andre tryghedsskabende tiltag. Det er en omkostningstung proces. Midttrafiks bestyrelse har godkendt, at Midttrafiks mindreforbrug på 8,4 mio. kr. i 2019 skal anvendes til at skabe større tryghed og sikkerhed for kunder og chauffører.

Midttrafik skal nu i gang med at vurdere, hvilke initiativer der skal iværksættes for at få kunderne trygt tilbage til den kollektive trafik. Arbejdet foregår i samarbejde med de andre trafikselskaber. Der skal blandt andet udarbejdes en fælles cost-benefit-analyse for at kunne vurdere, hvilket tiltag har størst effekt. Målrettede brugerundersøgelser kan identificere, hvilke tiltag der har størst betydning for kundernes følelse af tryghed.

Kunder skal vindes tilbage

Kommer Midttrafik godt igennem fase 2 kan der være et godt fundament til at vinde kunderne tilbage, fordi kundernes smitteforskrækkelse kan være aftaget på grund af de mange tryghedsskabende tiltag. Tryghed vil stadig være en væsentlig faktor. En mere offensiv salgsstrategi med billige priser og massiv markedsføring kan være nødvendig for at bringe kundetilstrømningen tilbage på samme niveau som før coronavirus.