Kampen om de unge kunder

Årets Ungdomskortkampagne er så småt skudt i gang. Med fuld genåbning i sigte efter sommerferien går Midttrafik målrettet efter de nye studerende og deres forældre med en kampagne, der fremhæver Ungdomskortets mange fordele. Målet er at give de unge en god start i den kollektive trafik med det rigtige billetprodukt. De unge kan frit vælge, om de vil have Ungdomskortet leveret som et rejsekort eller i Midttrafik app. Især Midttrafik app er populært, fordi de unge kan få kortet leveret hurtigt på deres telefon.

Salget af Ungdomskort har været sløjt under COVID-19 pandemien. Flere nedlukninger og delvist fremmøde på uddannelsesinstitutionen har udvandet Ungdomskortets fordele for mange unge, der i stedet gør brug af de mere fleksible billettyper som rejsekort eller PendlerKlip. Andre har fundet nye transportformer i form af cykel eller bil.

Ungdomskortet er et vigtigt produkt for Midttrafik i forhold til de unges binding til den kollektive trafik. I den nyligt overståede unge-undersøgelse fra 8 midt- og vestjyske kommuner fremgår det, at de unge er mest modtagelige for Ungdomskort og kollektiv trafik i det første år af deres uddannelse, fordi de ikke har andre muligheder. Ifølge undersøgelsen starter 52 % af de unge med at tage bussen, når de starter deres ungdomsuddannelse. I løbet af en ungdomsuddannelse fylder de unge 18 år og får dermed mulighed for at tage kørekort.  Af den grund tager kun 32 % bussen, når de rammer tredje år af deres uddannelse.

Midttrafik satser derfor stort på de nye studerende, der starter på en ungdomsuddannelse efter sommerferien med fremmøde på uddannelsesstedet med en markedsføringskampagne på de sociale medier, YouTube, Google Ads, i busser, på uddannelsesinstitutioner og store plakater i bybilledet (abribus).

Universet er det samme som sidste år med ”All you can drive”. Nyt i år er, at kampagnen fokuserer mere på Ungdomskortets fordele. Et af de bærende kampagneelementer bliver et kort over de forskellige områder, der med teksten om antal stoppesteder illustrerer, hvor langt de unge kan rejse på et Ungdomskort. Andre elementer har fokus på muligheden for selv at vælge, om den unge vil bindes 30 dage ad gangen eller 120 dage.

Kampagnen henvender sig primært til unge på ungdomsuddannelse og deres forældre. Som et supplement til SoMe, vil der være en quiz, der tager de unge med rundt i deres respektive prisområde for at udbrede kendskabet til produktets rækkevidde.

”All you can drive” er løbet i gang i maj måned med et tillykke, du er optaget på en ungdomsuddannelse budskab på de sociale medier. Kampagnen kører massivt fra juli frem til studiestart i august for ungdomsuddannelserne og igen frem mod september, hvor de videregående uddannelser starter.