På vej mod ny normal
Undersøgelser viser, at utryghed, nye transportvaner og øget hjemmearbejde kan være barrierer for kundernes tilbagevenden til den kollektive trafik. Midttrafik forbereder sig på en ny normal efter sommerferien, hvor kollektiv trafik først og fremmest skal kommunikeres tryg igen. Helst dokumenteret og med blåstempling fra myndighederne, der under hele pandemien har frarådet brug af den kollektive trafik på grund af smittefare.
Holder forventningerne til nye transportvaner og øget hjemmearbejde kan Midttrafik tilpasse sig med fleksible billetprodukter, ny busindretning, gode skiftemuligheder til cyklister og taksttiltag, der kan sprede kunder ud på hele dagen. Bestyrelsen har drøftet forskellige løsningsmodeller og lægger sig fast på en forretningsplan efter sommerferien.
Hold afstand, krav om mundbind, Brug håndsprit, kig den samme vej, bliv væk, hvis du er syg - er bare nogle af de mange budskaber, Midttrafiks kunder skal forholde sig til, når de rejser med bus, tog eller letbane.
Budskaberne skal nudge kunderne til sikker adfærd, så der ikke opstår smittetilfælde på rejser med den kollektive trafik.
Budskaberne fastholder sammen med restriktioner som fx brug af mundbind og begrænset kapacitet følelsen af, at det er forbundet med smittefare at rejse med kollektiv trafik.
Rejs trygt med Midttrafik
I takt med genåbningen, stor testkapacitet og mange færdigvaccinerede borgere, skal kunderne forstå, at det er trygt at rejse med den kollektive trafik. Midttrafik fortsætter med tryghedsskabende tiltag som ekstra rengøring, flere kontrollører, uddeling af håndsprit, kontaktløs betaling og pladsvisning på Midttrafik live. Under markedsføringsparaplyen ”Rejs trygt med Midttrafik” vil Midttrafik kommunikere bus, tog og letbane trygt igen med forskellige temaer og på forskellige platforme. Lige nu kan borgerne i Region Midtjylland møde filmen ”Rejs trygt med Midttrafik” på de sociale medier og på infoskærme. Filmen viser tryghedsskabende tiltag. Restriktioner er omformuleret til gode vaner.
Se filmen ”Rejs Trygt med Midttrafik”
Efter sommerferien starter en ny og meget synlig kampagne med temaet ”Tilbage til hverdagen”. Midttrafik følger den samfundsmæssige udvikling tæt og vil hele tiden tilpasse budskaberne hertil. Udgangspunktet er, at synlighed kommunikerer ufarlighed.
Der er i dag ingen dokumentation for, at der skulle være særlig smittefare i den kollektive trafik. Men det kan blive nødvendigt at dokumentere det modsatte for at fjerne utrygheden hos nogle kunder. Det er derfor et fælles ønske fra trafikselskaberne i Danmark, at myndighederne afblæser risikoen ved at rejse med kollektiv trafik og gerne på et dokumenteret grundlag.
Et studie fra Nordsjællands Universitetshospital med 90.000 respondenter viser, at COVID-19 smittede borgere ikke er blevet smittet i restauranter, supermarkeder, fitnesscentre eller den kollektive trafik, men hjemme eller på arbejdspladsen. En amerikansk undersøgelse viser, at kontaktflader ikke udgør stor smittefare.
På baggrund af dette har Midttrafik gennemført 288 overfladetest i udvalgte busser og fandt COVID-19 smitte i én bus. Testen blev gennemført af Eurofin og Teknologisk Institut og skal åbne for dialog med myndighederne om, hvordan kollektiv trafik bedst muligt kan blive dokumenteret ufarlig igen. Midttrafik ønsker blandt andet sundhedsmyndighedernes anvisning til, hvordan bakterier i bus, tog og letbane kan blive bekæmpet.
Tilpasning til ny normal
Midttrafik gennemfører i juni måned en kundeundersøgelse, der skal afdække, hvad der skal til for at få kunderne tilbage. Undersøgelsen har et afsnit om tryghedsskabende tiltag og et afsnit om andre faktorer, der kan være vigtige i en ny hverdag. Med rapporten i hånden kan Midttrafik iværksætte tilpasninger til kundernes nye behov og markedsføre egnede produkter.
Kunderne kan allerede nu købe et fleksibelt pendlerprodukt i form af PendlerKlip i Midttrafik app, eller de kan vælge at rejse på et almindeligt rejsekort. Produkterne tilgodeser rejser på dage med regnvejr til cyklister eller rejser på arbejdsuger med en blanding af arbejde ude og hjemme. Midttrafik skal markedsføre de fleksible produkter bredt, så kunderne kender til muligheden og ikke fravælger kollektiv trafik på grund af et dyrt pendlerkort. Andre billetbehov kan vise sig, når pandemien slipper sit tag.
God plads er en mangelvare i bus, tog og letbane på nogle afgange og især i myldretiden. Under pandemien lancerede Midttrafik en ny feature på Midttrafik live, der viser om bussen er fyldt, inden den ankommer til stoppestedet. Behovet vil fortsat være til stede i en ny normal, hvor nogle kunder vil bruge funktionen som tryghed og andre kunder for god komfort. Midttrafik vil arbejde på at udbrede funktionen på andre platforme. Samtidig skal kendskabet til Midttrafik live øges hos kunder og potentielle kunder.
Gennem dialog med uddannelsesinstitutioner vil Midttrafik forsøge at få ringetiderne ændret, så kundernes rejser bliver fordelt bedre over driftsdøgnet.
Midttrafik skal fremhæve muligheden for at betale kontaktløst med Midttrafik app eller rejsekort i kampagner for bus, tog og letbane. Det skal være let og ubesværet at købe billet for de kunder, der kun rejser med Midttrafik en gang i mellem.
Markedsføring af billige dagsbilletter til sommerens udflugter ligger klar til eksekvering, så snart ministeriet siger god for, at den kollektive trafik må blive markedsført igen. De billige dagsbilletter skal fylde bus, tog og letbane op med familier og turister på tidspunkter, hvor der er god plads.
Trusler og muligheder ved ny normal
Cyklen har vundet frem som transportform under COVID-19 pandemien. Især elcyklen har vist sig som et godt alternativ til både bil og kollektiv trafik. Er der først investeret i en elcykel, bliver der formentlig sparet på pendlerkortet i fremtiden. Set med både klima- og sundhedsbrillerne på, er det godt for samfundet, at flere cykler nu end tidligere.
Midttrafik skal derfor ikke tilstræbe at vinde den kundegruppe tilbage, men i stedet forsøge at sælge kollektiv trafik som et supplement til cyklen fx på regnvejrsdage, til længere rejser m.m. Her er det vigtigt med fleksible og billige billetter, gode muligheder for at afsætte cyklen ved større stoppesteder og kombinationsrejser, hvor cyklen medtages i bus, tog og letbane.
Hjemmearbejde kan blive en udfordring for salg af pendlerkort, men en mulighed for at sælge flere fleksible billetter og enkeltbilletter. Nye kunder kan komme til, fordi bil nummer to bliver for dyr i drift, når de månedlige ture begrænses. Her kan kollektiv trafik spille en vigtig rolle som alternativ på de dage, hvor der bliver arbejdet ude. Markedsføringsmæssigt er det forhold, Midttrafik skal have øje for.
Skal Midttrafik fastholde nuværende kunder og tiltrække nye, er det vigtigt, at det nuværende servicetilbud opretholdes trods eventuel kundetilbagegang. Investeringer i kollektiv trafik så grundproduktet bliver bedre, er essentielt for den kollektive trafik. Midttrafik arbejder allerede i dag med fremkommelighed, bedre publikumsfaciliteter og en harmonisering af Flextrafikken er på vej. Flere lokale tiltag skal tilgodese, at grundproduktet er forskelligt i fx Aarhus og Struer. Produkter og markedsføring skal i højere grad tilpasses, så det passer til behovet i de enkelte områder i Midttrafik.
Indretning af bus, tog og letbane skal i højere grad opfylde kundernes behov for komfort i form af mere plads, mulighed for at arbejde eller medtage en cykel eller andet udstyr.
En ny og mere dynamisk prissætning kan regulere kundernes rejsemønster, hvis det bliver billigere at rejse uden for myldretiden og på strækninger med færre kunder. I Stockholm er de kortere rejser blevet markant dyrere, hvilket har begrænset trængslen. De lange rejser er blevet markant billigere og har dermed fået flere kunder.
Midttrafiks bestyrelse vil drøfte muligheder og trusler på en strategidag efter sommerferien.