COVID-19 udfordrer likviditeten
En tillægsbevilling på 120 mio. kr. fra Midttrafiks ejere kan blive nødvendig slut april, medmindre statens udbetaling til COVID-19 kompensation falder forinden. Tillægsbevillingen skal blandt andet dække vognmandsbetalinger i april og køb af letbanetrafik.
COVID-19 koster fortsat trafikselskaberne i Danmark dyrt på grund af ekstraudgifter til tryghedsskabende tiltag og færre billetindtægter. KL og Danske Regioner bliver løbende orienteret om den nuværende udfordring med likviditeten, mens Trafikselskaberne i Danmark (TiD) er i dialog med Transport- og Boligministeriet vedrørende kompensation af manglende indtægter og øgede driftsudgifter i 2021 forårsaget af COVID-19. Trafikselskaberne forventer tilsagn om årets kompensationsbeløb fra staten i løbet af foråret 2021. Dette vil formentlig ikke sikre Midttrafiks likviditetsbehov, da staten udbetaler kompensation på baggrund af kvartalsregnskaber.
Midtrafik vurderer derfor, at der ved månedsskiftet april-maj er behov for opkrævning af en tillægsbevilling på 120 mio. kr. fra ejerne til dækning af udgifter til vognmænd og letbanetrafik. Ejerne hæfter solidarisk for Midttrafiks forpligtelser. Tillægsbevillingen skal sikre Midttrafiks likviditet i resten af 2021 mellem statens udbetalinger af kompensationen. Med den forventede kompensation fra staten og mere normale tilstande fra sommeren 2021 vil den samlede tillægsbevilling være tilbagebetalt til ejerkredsen inden regnskabsårets udgang.