Grøn omstilling fortsætter

Mens coronavirus har trukket overskrifter i medierne og ressourcer hos Midttrafik, er arbejdet med den grønne omstilling af kollektiv trafik fortsat i trafikselskabet. COWI har i foråret lavet en rapport, der skal danne baggrund for en strategi for grøn omstilling af de regionale busser. I juni afgjorde et udbud, at Herning skal køre med emissionsfrie busser fra sommeren 2021. Og i Aarhus blev der indgået et klimasamarbejde med regeringen. I flere bybuskommuner er der grønne initiativer i gang eller på vej.

Otte måneders dans med corona har ikke ændret på regeringens mål om 70 % reduktion af drivhusgasudledningerne i 2030. Et mål som den kollektive trafik skal bidrage til i form af miljøvenlige drivmidler og et godt tilbud af kollektiv trafik, der kan tiltrække flere kunder, og dermed begrænse den private bilpark.

Midttrafik afholdte i februar 2020 en miljøkonference, hvor knap 100 politikere, embedsmænd og leverandører af kollektiv trafik var samlet for at drøfte fremtidens grønne kollektive trafik. Her var en af konklusionerne, at Midttrafik skulle gå i dialog med region og kommuner, om arbejdet med en grøn omstilling af den kollektive trafik. Siden da er der igangsat grønne initiativer hos Region Midtjylland og en række bybuskommuner.

Grøn strategi for regionale busser

Regionsrådet har på baggrund af en COWI-rapport bedt Midttrafik om at udarbejde en strategi og handlingsplan for grøn omstilling af Region Midtjyllands regionale ruter. Strategien skal tage udgangspunkt i en målsætning om at være klimaneutral i 2030.

Grøn omstilling kan ikke stå alene. Der skal fortsat være busser og busafgange, der opfylder kundernes behov. Midttrafik vil arbejde for, at grønne regionalbusser ikke resulterer i færre regionalbusser.

COWI-rapporten peger på tre mulige scenarier, som Midttrafik vil vurdere i strategiarbejdet.

  1. Uændret tilskud til den kollektive trafik
  2. Fokus på opnåelse af politisk mål
  3. Emissionsfri fremtid

Med scenarie 1 vurderer COWI, at en udskiftning af drivmiddel i den nuværende vognpark til syntetisk diesel (HVO) vil sikre et nedsat CO2-udslip på cirka 87 % til en merudgift på cirka 7 %. Udskiftes dieselbusserne med gasbusser i de kommende udbud, bliver CO2-udslippet neutraliseret til en merudgift på cirka 3 %. Forlænger Midttrafik kontrakternes løbetid til mindst 10 år, kan den grønne omstilling af de regionale busser blive gennemført uden merudgifter for Region Midtjylland. Scenarie 1 indfrier således de politiske mål, hvilket betyder, at scenarie 2 ikke kommer i betragtning i strategien.

Scenarie 3 beskriver en række ruter, hvor det er muligt at overgå til emissionsfrie elbusser, fordelt på teknologierne: depotopladning og lejlighedsvist opladede elbusser. Beregning af merudgifter er foretaget med udgangspunkt i, at den nuværende betjening bevares. COWI vurderer, at et skift til depotopladede elbusser på syv mulige ruter vil medføre merudgifter på cirka 9,5 mio. kr. i en kontraktperiode på 12 år. Udskiftning af 12 dieselbusser til lejlighedsvist opladede elbusser beløber sig til cirka 34,8 mio. kr. i en kontraktperiode på 12 år.

Scenarierne skal dog læses med forbehold for, at der kan være driftsmæssige detaljer eller politiske beslutninger, der påvirker scenariernes beregninger.

Strategi og handlingsplan skal være klar til det kommende regionale udbud for Midt-og Vestjylland i 2021 med driftsstart i 2022.

Aarhus skal være fyrtårn i grøn omstilling

Transportminister Benny Engelbrecht indgik i juni 2020 klimasamarbejdsaftaler med Aarhus, København, Odense, Aalborg, Vejle og Frederiksberg. Kommunerne står samlet for en fjerdedel af den kollektive buskørsel i Danmark og skal være fyrtårne i den grønne omstilling af kollektive trafik. Gennem aftalerne forpligtiger kommunerne sig til kun at indkøbe emissionsfrie busser fra 2021.

Med Aarhus byråds beslutning om at alle bybusser skal være emissionsfrie busser i 2027, lyser Aarhus Kommune godt op i det grønne landskab. De første fire elbusser var på gaden allerede i 2019, og der er flere på vej. I 2021 ankommer yderligere 29 elbusser til Aarhus. 

Tidslinje for grønne initiativer i Midttrafik

2014

  • Holstebro Kommune indfører 8 gasbusser

2016

  • Silkeborg Kommune indfører 16 gasbusser
  • Skive Kommune indfører 11 gasbusser

2020

  • Midttrafik gennemfører et udbud for Herning Kommune om 14 bybusser, der skal køre på el fra september 2021.
  • Ringkøbing-Skjern Kommune skifter drivmiddel til syntetisk diesel* (HVO) på 16 lokalbusser
  • Skanderborg Kommune skifter drivmiddel til syntetisk diesel* (HVO) på 2 bybusser

2021

  • Aarhus Kommune får 29 nye elbusser
  • Herning Kommune får 14 nye elbusser
  • Skanderborg Kommune får 2 nye elbusser
  • Randers Kommune skifter drivmiddel til syntetisk diesel* (HVO) på 29 busser
  • Udbud på regional grøn kørsel i Midt- og Vestjylland
  • Aarhus Kommune laver forsøg med 5 emissionsfrie Flextrafik-biler (garantivogne)

*syntetisk diesel (HVO) nedsætter CO2-udslippet med cirka 87 %