Rejsegarantien, du kan stole på
Utrygheden ved at lægge penge ud til en taxa eller benzin til en bil, afholder mange kunder fra at bruge rejsegarantien. Nu starter Midttrafik et forsøg, hvor kunden kan ringe til Midttrafik Kundecenter og få garanti for, at rejsegarantien træder i kraft, og udlægget vil blive refunderet.
Kunderne er i tvivl om rejsegarantien dækker
Det er eksamenstid. En gruppe unge står ved et stoppested og venter på linje 4. Himlen er blå og solen skinner. Alligevel er stemningen lettere trykket. De unge er nervøse og forventningsfulde. Eksamensbordet venter.
Tre kilometer derfra sker der et uheld. Fire biler støder sammen og spærrer hele vejbanen. Linje 4 holder i uheldskøen. Den kan ikke komme frem.
Som minutterne passerer, ændrer stemningen sig ved stoppestedet. Fra lettere trykket til lettere panisk. Bussen kommer ikke og eksamen starter snart. En af de unge kender til Midttrafiks rejsegaranti. Der bliver ringet til en taxa.
Utrygheden breder sig hos de unge. Kan de nu være sikre på, at rejsegarantien dækker, så de får deres penge tilbage fra Midttrafik? De unge har ikke penge til en taxa for efter eksamenstid kommer festtid.
Hurtig godkendelse giver tryghed
Netop utrygheden ved at lægge penge ud til en taxa eller benzin til en bil, afholder mange kunder fra at bruge rejsegarantien. Som det er i dag, skal kunden selv vurdere om de er i en situation, hvor rejsegarantien dækker. Kunden lægger ud og søger om refusion efterfølgende. Sådan er praksis hos Midttrafik og de øvrige trafikselskaber i Danmark.
I 2017 godkendte Midttrafik knap 1700 ansøgninger om rejsegaranti. Der blev udbetalt knap 500.000 kr. i refusion. Men ifølge Passagerpulsen og Midttrafiks egne erfaringer vil langt flere kunder benytte sig af rejsegarantien, hvis det blev lettere at søge rejsegaranti.
Det vil Midttrafik nu gøre noget ved. Fra september 2018 kan de kunder, der oplever forsinkelser, ringe til Midttrafik Kundecenter og få en garanti for, at de kan få en refusion.. Tiltaget starter op som et forsøg. Falder det heldigt ud, vil Midttrafik gøre muligheden for godkendelse permanent. Forsøget vil blive evalueret efter 12 måneder.
Bedre kundeoplevelse med digital udvikling
Langt de fleste af Midttrafiks busser har installeret realtidssystem og det er muligt at følge bussens færden via gps. Det åbner op for nye muligheder, der kommer kunderne til gode. Når forsøgsordningen starter, kan en kunde ringe til Midttrafik Kundecenter og få bekræftet om rejsegarantien dækker i kundens situation.
Kundecentermedarbejderen kan hurtigt undersøge, hvorfor bussen, Letbanen eller Lemvigbanen ikke er kommet og eventuelt hvor stor forsinkelsen er. Viser det sig, at Midttrafik er skyld i forsinkelsen, kan medarbejderen forsikre kunden om, at rejsegarantien træder i kraft og kundens udlæg vil blive refunderet.
Med forsøget får Midttrafik Kundecenter også mulighed for at tilkalde en Flextur, hvis de får opkald om børn eller andre kunder, der venter på fx en forsinket bus og ikke selv har mulighed for at tilkalde en taxa.