Når forsinkelser er en præmis
Midttrafik live og straksgodkendelse af Midttrafiks rejsegaranti hjælper kunder, der er ramt af forsinkelser i rejsen med kollektiv trafik. Push-beskeder, driftsinfo som abonnement og et helt nyt system til indberetning af drift er i pipelinen.
Er bussen eller Letbanen forsinket, har det stor betydning for kundernes hverdag. Kunderne kommer for sent på arbejde, i skole eller til andre vigtige aftaler. Al erfaring viser dog, at forsinkelser er uundgåelige, når bus og letbane blander sig med den øvrige trafik. Sikker information omkring drift og rejsegaranti kan afbøde for de konsekvenser, forsinkelser kan have for kunderne.
Passagerpulsen udgav i sommers en undersøgelse omkring kundernes oplevelse af information ved forsinkelse. Undersøgelsen peger på en række anbefalinger til trafikselskaberne omkring bedre information til kunderne ved forsinkelser. Rejseplanen er den primære informationskilde, men både Midttrafik live og Midttrafiks straksgodkendelse af rejsegarantien bliver fremhævet som anbefalelsesværdige tiltag.
Midttrafik er opmærksom på vigtigheden af god information og arbejder kontinuerligt på at forbedre information til kunderne på flere parametre.
Målrettet information
Her i september har Midttrafik indført et nyt driftsindberetningssystem, der vil gøre informationen på Rejseplanen og Midttrafik live mere målrettet og relevant for kunderne. Søger kunden fx en rejse fra Malling til Aarhus med rute 100, får kunden kun information omkring den fremsøgte strækning. Tidligere ville kunden modtage irrelevante informationer fra andre steder på strækningen.
Midttrafik live
Midttrafik live er værktøjet til Midttrafiks faste kunder, der ikke har behov for den store rejseplanlægning, men et hurtigt her-og-nu overblik over, hvor busserne befinder sig. Midttrafik live er downloadet 146.000 gange og får flotte anmeldelser i Google Play (4,2/5) og App Store (4,3/5). Ifølge Passagerpulsens undersøgelse anvender 39 % af de adspurgte kunder Midttrafik live, når de søger information omkring forsinkelser.
Næste step i udviklingen af Midttrafik live er en funktion, der giver kunderne en push-besked, når bussen nærmer sig et valgt stoppested. Funktionen virker både som reminder, når kunden skal med bussen, men også når kunden skal af bussen igen. Andre muligheder for push-beskeder vil blive undersøgt i løbet af efteråret med efterfølgende test hos en afgrænset målgruppe.
Muligheden for at udsende push-beskeder er startskuddet på den abonnementsordning, Midttrafik ønsker at tilbyde kunderne på sigt. Gennem Midttrafik live eller anden platform skal kunderne kunne abonnere på driftsinformationer for en enkelt rute. Dermed kan kunderne få direkte besked omkring forsinkelser og kan træffe andre valg i forhold til deres rejse.
Grønt lys for rejsegaranti
Siden september 2018 har kunderne haft mulighed for at ringe til Midttrafiks Kundecenter og få godkendt, om de kan gøre brug af Midttrafiks rejsegaranti. Rejsegarantien dækker udgifter til taxa eller egen bil, hvis bus eller letbane er skyld i, at kunden bliver mere end 20 minutter forsinket. En service, der kan få kunderne frem til tiden, selvom bus eller letbane er forsinket eller har udgåede ture.
550 kunder har trygt kunne bestille en taxa med vished om, at deres udlæg ville blive refunderet efter et opkald til Midttrafik Kundecenter. Trygheden har stor betydning for kunderne. Midttrafik arbejder derfor på at udvide med en digital løsning, hvor kunderne med det samme, også udenfor kundecenterets åbningstid, kan få svar på, om de er berettiget til rejsegaranti eller ej.
At information og rejsegaranti er vigtige greb ved forsinkelser, blev tydeligt ved Letbanens åbninger mod Odder og Grenaa. Et sammenfald af driftsforstyrrelser, et ikke-eksisterende informationssystem og et hav af uheldige episoder med blandt andet biler, køer og pindsvin på Letbanens vej, har udfordret kundernes tålmodighed. Her har det været til stor hjælp for kunderne, at Midttrafik Kundecenter kunne bekræfte over for kunden, at udlægget til taxa eller egen bil ville blive refunderet.