Vejen til klima- og miljøvenlig kollektiv trafik

Kollektiv trafik er med på klima-agendaen. Midttrafik skal balancere krav om miljøzoner, mindre luftforurening og klimavenlige busser med nuværende kontrakter og kommunerne og regionens økonomi. Grøn omstilling koster penge og kræver indsats på flere områder.

”How dare you” tordnede unge Greta Thunberg i sin meget omtalte tale på FN’s klimatopmøde i sidste uge. Klimaet er på agendaen internationalt, nationalt og lokalt. Klima-problematikken er også en opgave for Midttrafik. Først og fremmest som rådgiver af klimavenlige løsninger til kommuner og region inden for de økonomiske rammer, der er til rådighed. Midttrafik skal blandt andet håndtere de lange buskontrakter på op til 12 år økonomisk fornuftigt, når kommuner og region via lov kan blive tvunget til at skifte diesel ud med nul-emissionsbusser i 2030.

Nogle kommuner i Midttrafiks område er godt i gang med den grønne omstilling. Andre kommuner afventer den teknologiske udvikling og billigere priser. I Aarhus kræver en politisk skærpelse af kravene til miljøzoner dog hurtig handling.

2020-krav til miljøzoner
Folketinget vedtog i maj et lovforslag, der skærper kravene til dieseldrevne busser i byer med miljøzoner. Det får konsekvenser for 124 bybusser og 88 regionalbusser, der kører ind i Aarhus midtby.  Den nye lov indeholder følgende stramninger for dieseldrevne lastbiler og busser:

  • Fra 1. juli 2020 er der kun adgang for busser med indregistrering fra 1. oktober 2009 og senere
  • Fra 1. juli 2022 er der kun adgang for busser med indregistrering fra 1. oktober 2014 og senere

Midttrafik har i samråd med Aarhus Kommune besluttet at eftermontere partikelfiltre på hovedparten af bybusserne. Løsningen med partikelfiltre tager højde for Aarhus Kommunes målsætning om udskiftning af alle dieselbusser til elbusser i 2027.

Hvad angår de regionale busser, vil Midttrafik ansøge om dispensation til fortsat at køre med de busser, der er indregistreret før 2009, men enten har den påkrævede euronorm eller snart bliver udskiftet. Midttrafik vil skærpe reglerne og lave nye kørselsaftaler omkring dubleringsbusserne, som ofte er en ældre model. I samarbejde med det største regionale busselskab Arriva, vil Midttrafik forsøge at omrokere busserne, så de nyere busser fra andre dele af Østjylland kommer til at køre i Aarhus. For de resterende busser, kan det blive nødvendigt med busudskiftninger eller eftermontering af partikelfiltre.

Grøn omstilling i Midttrafik
I Holstebro, Silkeborg og Skive kommune kører bybusserne på certificeret biogas. Det vil sige, at busserne kører med naturgas i tankene. Køb af certifikater sikrer, at naturgasnettet tilføres samme mængde biogas, som busserne forbruger. I forbindelse med omskiftningen fra diesel til gas, har det været nødvendigt at opføre biogasanlæg i kommunerne. Det er altså ikke nok bare at udskifte busserne. Grønt brændstof kræver dertilhørende anlæg for at kunne fungere.

Det samme gælder i Aarhus, hvor der ved indsættelsen af de første fire elbusser er blevet opstillet ladere på busselskabets garageanlæg og en lynoplader på elbussernes endestation. I forbindelse med det totale skift fra diesel til el, bliver der anlagt flere ladere på busselskabets anlæg. Aarhus Kommune har afsat 50 mio.kr. til ladere og el-infrastruktur.

Grøn omstilling er omkostningstungt. Det er derfor kun naturligt, at flere kommuner afventer, at nye teknologier kan blive implementeret billigere.

Elbusserne er lige nu det bedste eksempel på en ren og driftssikker teknologi, der imødekommer fremtidens krav. Men prisen er høj. Set over hele bussens levetid, regner man fortsat med, at elbusserne er mellem 10 og 20 procent dyrere end en almindelig dieselbus. Heldigvis er der en hastig udvikling i gang inden for pris og holdbarhed på batterier. Midttrafik håber, at det inden for overskuelige fremtid bliver muligt at tilbyde kommunerne en omstilling til elbusser, hvor prisen kun er marginalt højere end de gængse dieselbusser.

Grøn omstilling handler dog ikke kun om skift af materiel. Midttrafik vil fortsat arbejde for god planlægning, bedre busudnyttelse og tilbyde kunderne services, der gør det lettere at rejse med kollektiv trafik. Regionens besparelse har sat en konvertering af halvtomme busser til Flexbusser i gang. Den skal vi fortsætte med, så kapaciteten konstant bliver tllpasset efterspørgslen. Samtidig skal vi samarbejde med de øvrige trafikselskaber i Danmark om, at den grønne omstilling bliver finansieret via tilskud fra staten og ikke af kunderne.

Midttrafiks bestyrelse arbejder i den forbindelse med at udvikle en ny politisk strategi for grøn omstilling. I den sammenhæng inviterer Midttrafik i begyndelsen af 2020 til en miljøkonference, hvor oplæg og debatter skal informere om status på aktuelle teknologier, miljømæssige konsekvenser, lovgivning, økonomi med mere. Hensigten er at klæde beslutningstagere og embedsmænd på til at træffe de nødvendige beslutninger om den omstilling, som nærmer sig.