6. juli 2021
Vi oplever meget stor travlhed på telefonerne mandage og tirsdage. Det betyder, at der kan være lang ventetid, når du ringer til os de dage. 
Hvis du ikke skal bestille en tur til mandag eller tirsdag, opfordrer vi til, at du venter med at ringe til senere på ugen. Vi beklager, de gener det medfører.

Husk, at du altid har mulighed for at bestille dine ture pr. telefon alle ugens 7 dage fra kl. 8.00 – 16.00, eller online hele døgnet på rejseplanen.dk eller Rejseplanen app.

Flexbus

Flexbus er afgange i køreplanen, som kun kører, når du bestiller dem. Du kan se afgange og stoppesteder i køreplanen eller Rejseplanen. 

Turen skal bestilles senest en time før afgang og bestilles nemt via rejseplanen.dk eller Rejseplanen app.

Se kort introfilm om Flexbus

headline here
Vigtig information vedr. COVID-19

Flextrafik åbner op for fuld samkørsel og brug af forsæde fra d. 1. august 2021

Fra d. 1. august 2021 åbner Flextrafik igen op for fuld samkørsel og brug af forsæde. Det betyder, at du som kunde vil opleve:

  • At der kan sidde op til fem personer, inkl. dig selv, plus chaufføren i Flextrafik-bilerne
  • At du kan bestille ture med op til fire medrejsende
  • At du kan sidde på forsædet igen. Bemærk at forsædet er forbeholdt kunder, som er visiteret hertil af en kommune eller regionen

 

Rejsepas – 8 dages fri-rejse-billet med kollektiv transport

Regeringen har igen i år indført et rejsepas, som du kan bruge til at komme nemt og billigt rundt i hele det danske sommerland. Rejsepasset kan bruges fra d. 26. juni – 8. august 2021.
Rejsepasset er gyldigt i 8 dage, og du kan benytte rejsepasset på din tur med tog, bus, metro, lokalbane, letbane og Flexbus.

Hvis du ønsker at rejse med Flexbus og betale med dit rejsepas, skal du ringe ind til Midttrafiks Servicecenter på 87 40 83 00 (tast 3) mellem kl. 08:00 – 16:00 på hverdage. Husk at oplyse, at du ønsker at betale med dit rejsepas. Det er desværre ikke muligt at bestille Flexbus online via Rejseplanen, hvis du ønsker at betale for din Flexbus med dit rejsepas.

 

Ændret krav for mundbind/visir i Flextrafik – bruges ved ind- og udstigning fra d. 14. juni 2021

Fra d. 14. juni 2021 ændres kravet om mundbind/visir i den kollektive trafik og Flextrafik.

Fremover er der kun krav om at bære mundbind/visir ved ind- og udstigning af Flextrafik-bilerne. Det samme gælder for Flextrafik-chaufførerne.

 

Kontant betaling genindføres fra 6. maj 2021

Fra 6. maj 2021 kan du igen betale kontant for din tur.

Af hensyn til dig selv og din chauffør opfordrer vi dog til, at du bestiller din tur via Rejseplanen og bruger Midttrafik app til at købe billet, hvis du har mulighed for det. Det er også muligt at købe enkeltbilletter i vores webshop. Billetter fra webshoppen kan enten printes eller vises på din telefon.

I forbindelse med kontantbetaling i bilen opfordrer vi til, at du undgår at læne dig frem mod chaufføren, når du betaler. Du skal også undgå at have andet ansigt-til-ansigt kontakt med de andre kunder i bilen og chaufføren.

Husk, at du skal bære mundbind eller visir i bilen under hele turen, medmindre du er fritaget for det. Brug håndsprit både før og efter din tur.

headline here
Godt at vide
  • Nogle ruter kører udelukkende som Flexbus. Andre ruter har enkelte afgange, der kører som Flexbus. De er markeret med et "T" i køreplanen
  • Du bliver kørt i taxa, liftbil eller personbil
  • Flexbus kører ikke 24. og 31. december.
  • Du får oplyst afhentningstidspunktet ved bestilling. Det kan afvige lidt fra tidspunktet i køreplanen (0-15 min.)
  • Du kan bestille kørsel til maksimum fem personer, inkl. dig selv, pr. bestilling pr. afgang
  • Der kan være andre kunder med bilen, derfor kan turen blive lidt længere. Du betaler altid kun for den direkte vej


Rejsepas – 8 dages fri-rejse-billet med kollektiv transport

Regeringen har igen i år indført et rejsepas, som du kan bruge til at komme nemt og billigt rundt i hele det danske sommerland. Rejsepasset kan bruges fra d. 26. juni – 8. august 2021.
Rejsepasset er gyldigt i 8 dage, og du kan benytte rejsepasset på din tur med tog, bus, metro, lokalbane, letbane og Flexbus.

Hvis du ønsker at rejse med Flexbus og betale med dit rejsepas, skal du ringe ind til Midttrafiks Servicecenter på 87 40 83 00 (tast 3) mellem kl. 08:00 – 16:00 på hverdage. Husk at oplyse, at du ønsker at betale med dit rejsepas. Det er desværre ikke muligt at bestille Flexbus online via Rejseplanen, hvis du ønsker at betale for din Flexbus med dit rejsepas.

 

headline here
Pris og betaling

Prisen er den samme som almindelig buspris. Du får oplyst prisen, når du bestiller turen.

Betaling

Du kan betale med alle billetter, som er udstedt af Midttrafik:

  • Enkeltbillet
  • Klippekort
  • Pendlerkort
  • Pendlerkort på rejsekort
  • Rejsekort med Pendler kombi (du kan kun rejse på din pendlerstrækning, da du ikke kan checke ind og ud)
  • Ungdomskort
  • Skolekort
  • Pensionistkort
  • Soldaterkort
  • Kontanter (chaufføren kan give tilbage op til nærmeste 100 kr.)

Når du betaler kontant, får du ikke en billet. Du kan dog få en kvittering. Kvitteringen er ikke en billet, og du kan derfor ikke bruge den på din videre rejse.

Du kan ikke betale med rejsekort (personlig - flex - og anonymt eller til handicappede), eller andre billetter eller produkter fra DSB og Arriva.

Tag børn med gratis

Voksne og pensionister kan gratis tage to børn (under 12 år) med. Et betalende barn kan gratis tage ét barn (under 12 år) med. Børn fra 0 til og med 15 år rejser til børnepris. 

Medbring selv godkendt autostol eller selepude til børn under 135 cm.

headline here
Sådan bestiller du

Bestil faste ture til en længere periode


Du skal bestille senest en time før afgang og maks. 14 dage frem i tiden.

Du kan bestille på to måder:

1. Online via rejseplanen.dk eller Rejseplanen app

Ved bestilling skal du oplyse:

  • Hvordan du betaler
  • Navn og telefonnummer, hvis du bestiller for andre.
  • Antal personer og evt. hjælpemiddel, ekstra bagage eller barnevogn

Guide til bestilling via Rejseplanen

Se og afbestil ture, som du har bestilt online

Behandling af personoplysninger (Rejseplanen)

2. Telefon

Bestil din Flexbus på tlf. 87 40 83 00 (tast 3) kl. 8.00 - 16.00 alle ugens 7 dage.*

Ved bestilling skal du oplyse:

  • Rutenummeret på din Flexbus
  • Navn og telefonnummer
  • Stoppested, du skal med fra og til
  • Tidspunkt for kørsel - skal du være fremme på et bestemt tidspunkt, er det vigtigt, at du fortæller os det
  • Betaling - fortæl os, hvis du bruger Midttrafik app, pendlerkort, Ungdomskort eller skolekort (hav dit kortnummer klar)
  • Antal personer og evt. hjælpemidler, ekstra bagage eller barnevogn

* Du kan bestille ture online hele døgnet.

I disse tilfælde kan du kun vælge telefonbestilling

  • Hvis du, som betalende voksen, skal have et eller to børn under 12 år med gratis
  • Hvis du, som betalende barn, skal have et barn under 12 år med
  • Hvis du skal være senest fremme på et bestemt tidspunkt
  • Hvis du skal have flere hjælpemidler/stykker bagage med
  • Hvis I er flere personer, som ønsker at betale med forskellige betalingsmidler

Behandling af personoplysninger (Midttrafiks privatlivspolitik)

Frister for bestilling

Online
Du kan bestille Flexbus online via Rejseplanen hele døgnet indtil en time før, du ønsker at blive hentet. 

Telefon
Du kan bestille Flexbus indtil en time før, du ønsker at blive hentet. Hvis du skal rejse i tidsrummet kl. 6.00 - 8.00, skal du bestille din Flexbus senest kl. 20.00 dagen før. Flexbus kan bestilles pr. telefon fra kl. 8.00 og 16.00 alle ugens dage.

Husk at tilmelde dig sms-påmindelse

Du kan tilmelde dig sms-påmindelse, når du opretter dig. Så modtager du en sms 24 timer før og igen 15 minutter før afhentningstidspunktet.

Den sms, du modtager 24 timer før, indeholder det afhentningstidspunkt, som du fik ved bestillingen. I den sms, du modtager 15 minutter før, kan du se det faktiske afhentningstidspunkt, som kan være forskudt med –5/+20 minutter.

Hvis du skifter mobilnummer, skal du huske at ændre det under din kundeprofil. Du er selv ansvarlig for at opdatere dit mobilnummer.

Bestil faste ture med Flexbus

Du kan bestille faste ture, så Flexbus fx henter dig fast på en bestemt ugedag og klokkeslæt. De faste ture kan bestilles frem til køreplanskiftet ultimo juni måned.

Bestil dine faste ture online eller på tlf. 87 40 83 00 (tast 3) på hverdage kl. 8.00 - 16.00.

headline here
Sådan afbestiller du

Husk at tilmelde dig sms-påmindelse, så du bliver mindet om din tur.

Det er vigtigt, at du afbestiller din tur, hvis du alligevel ikke skal med. Så undgår vi at køre forgæves efter dig.

Du skal afbestille din Flexbus senest en time før afgangstidspunktet.
 

Sådan afbestiller du din tur

Har du bestilt din tur via Rejseplanen, kan du også afbestille turen via Rejseplanen.

Ellers kan du ringe til os og afbestille alle dage mellem kl. 6.00 - 1.00 på tlf. 87 40 83 00 (tast 4).

Husk at oplyse det telefonnummer, som du har brugt til bestilling.

Hvis du udebliver fra din bestilte tur, og vi har kørt forgæves, bliver de øvrige ture på den pågældende dag afbestilt.

headline here
Forsinkelse og rejsegaranti

Du kan blive hentet 0 - 15 minutter efter det aftalte tidspunkt. Hvis din Flexbus ikke kommer inden for dette tidsrum, kan du kontakte os på tlf. 87 40 83 00 (tast 0) kl. 6.00 - 1.00.

Husk at oplyse det telefonnummer, som du har brugt til bestilling.

Mere end 20 minutter forsinket?

Hvis din Flexbus er mere end 20 minutter forsinket, kan du bruge vores rejsegaranti.

Læs mere om rejsegarantien her

headline here
Rejseregler

Flexbus er offentlig servicetrafik, og det betyder, at der ikke kan ydes ekstra service til personer, som fx er demente, blinde, dårligt gående mm. Har du eller en pårørende brug for ekstra service, skal I tage kontakt til kommunen og høre, om du eller din pårørende kan blive visiteret til en af kommunens kørselstilbud, som tilbyder den ekstra service.

"Afhentning" eller "senest fremme"

Hvilken tid skal du være "fremme" eller "afhentes"? Når du bestiller din Flexbus, er der to muligheder:

  • Du kan bestille turen til det tidspunkt i køreplanen, du senest skal være fremme. Det er vigtigt at oplyse, når du skal nå en videre korrespondance. I disse tilfælde kan afhentningstidspunktet afvige fra tidspunktet i køreplanen.
  • Du kan bestille turen til det tidspunkt i køreplanen, du ønsker at blive afhentet. I disse tilfælde kan afleveringstidspunktet afvige fra tidspunktet i køreplanen.
  • Du får oplyst dit afhentningstidspunkt ved bestilling (bilen kommer 0-15 min. ift. det oplyste tidspunkt, og du skal stå klar ved stoppestedet, når bilen kommer).

Du får ved bestilling besked om, hvornår bilen henter dig. Det er vigtigt, at du er klar til den aftalte tid. Hvis du udebliver fra din bestilte kørsel, og vi har kørt forgæves, bliver de øvrige ture på den pågældende dag slettet.

Bagage

Det er gratis at medbringe ét stk. bagage, men vejer bagagen over 11 kg, skal du selv kunne løfte bagagen ind og ud af bilen. Husk at oplyse dette ved bestillingen. Ønsker du at medbringe mere end ét stk. bagage, skal du oplyse det ved bestillingen. Du betaler 22 kr. pr. ekstra stk. bagage, som du medbringer.

Barnevogn og autostole

Du skal selv medbringe en autostol eller selepude til dit barn (under 135 cm), så barnet kan spændes forsvarligt fast under kørslen. Hvis du medbringer barnevogn eller klapvogn, skal dette oplyses ved bestilling. Barnevogn og klapvogn skal kunne klappes sammen.

Billet

Du kan køre på din billet eller dit kort og skifte mellem bus, Letbanen, Flexbus og MIdtjyske Jernbaner inden for den tid og det antal zoner, der står på billetten eller kortet. Tidsgyldigheden er beregnet ud fra antallet af zoner. 

Vær opmærksom på, at når du betaler kontant, får du ikke en billet. Du kan dog få en kvittering. Kvitteringen er ikke en billet, og du kan derfor ikke bruge den på din videre rejse.

Dyr

Små dyr i tasker/transportkasser må medbringes, hvis de ikke optager en plads i bilen. Du skal ringe ind til Midttrafik og bestille din tur, hvis du ønsker at medbringe et lille dyr i taske/transportkasse. Service- og førerhunde er velkomne. 

Flere personer i samme bil

Flexbus er en samkørselsordning, og du vil derfor kunne opleve at køre sammen med andre, der evt. skal hentes eller afleveres på turen. Det betyder også, at Flexbussen ikke følger busruten, og at turen kan blive længere end den direkte vej fra A til B.

Grupperejser

Du kan ikke bestille grupperejser med Flexbus. Du kan bestille kørsel til maksimum fem personer, inkl. dig selv, pr. bestilling pr. afgang.

Hjælpemidler

Vi medtager gerne hjælpemidler, fx rollatorer, manuelle og elektriske kørestole. Dog kan du ikke bestille en høj bil, medmindre du sidder i kørestol under transporten. Vi tager højest to manuelle kørestole eller to hjælpemidler med pr. tur. Dog kan der maks. medtages én elektrisk kørestol pr. bestilling. Det første hjælpemiddel er gratis, for det efterfølgende opkræves betaling svarende til din egenbetaling. Vi kan af sikkerhedsmæssige grunde ikke medtage benzindrevne crossere. Alle hjælpemidler skal kunne fastspændes i bilen.

Ledsagerkort

Du kan bruge ledsagerkort udstedt af Danske Handicaporganisationers Brugerservice i Flexbus. Når du har et ledsagerkort, betaler du samme takst som et barn i Flexbus. Du må også have en medrejsende med, som også betaler samme takst som et barn. Husk at oplyse, at du har et ledsagerkort, når du bestiller.

Liftbiler

Det er chaufførens opgave at betjene liften på bilen. Medbringer du elektrisk kørestol eller el crosser, skal du selv manøvrere denne ind og ud af bilen, samt til og fra bilen. Er du ikke i stand til dette, skal du medtage en ledsager, som kan hjælpe. I de tilfælde hvor hjælpemidlet nemt kan betjenes bag på stolen med et skubbehåndtag, kan chaufføren hjælpe ind og ud af bilen. Chaufføren har ansvaret for, at elektriske kørestole, el crossere, kørestole og kørestolsbrugere er spændt fast.

Løbehjul/el-løbehjul

Kan løbehjulet/el-løbehjulet foldes sammen, kan det medtages som normal bagage. Det må maksimalt måle 30 x 60 x 100 cm.

Kan løbehjulet/el-løbehjulet ikke foldes sammen, sidestilles det med en cykel og kan ikke medbringes.