Flextrafik rejsegaranti
Rejsegarantien gælder ikke i tilfælde, der er forårsaget af COVID-19-restriktioner.
Hvad er Flextrafik rejsegaranti?
- Er din sikkerhed for, at du når frem i tide
- Gælder ved handicapkørsel, Flextur, Flexbus og Plustur
- Dækker udgifter til taxa eller bil, hvis vi er skyld i, at du er mere end 20 minutter forsinket til dit rejsemål. Der er dog visse undtagelser, læs mere under 'Hvornår gælder Flextrafik rejsegarantien ikke?'
Vi forsøger at kontakte dig telefonisk, hvis vognen bliver forsinket.
Hvis du venter mere end 20 minutter på din vogn, skal du ringe til Midttrafik på 87 40 83 00 (tast 0).
- Hvis du efter aftale med Midttrafik selv bestiller en taxa, kan du efterfølgende få beløbet refunderet.
- Hvis du efter aftale med Midttrafik får en til at køre dig i privat bil, kan føreren efterfølgende få udgiften refunderet.
- Hvis du kører handicapkørsel, kan du, efter aftale med Midttrafik, vælge at vente på vognen og få turen uden beregning.
Ring efter en taxa eller kør i egen bil. Vi refunderer kørselsudgifter op til 75 km med taxa og 75 km t/r i bil. Du lægger selv ud for udgifterne. Rejser du med taxa, skal du huske at få en kvittering, som du skal sende med din ansøgning.
For at sikre en hurtig sagsbehandling, skal vi have modtaget din ansøgning senest 14 dage efter, at du har benyttet dig af rejsegarantien. Hvis ansøgningsfristen overskrides, kan du ikke forvente at få dine udgifter refunderet.
Får du accepteret din ansøgning, overfører vi beløbet til din NemKonto syv hverdage efter, at vi har modtaget din ansøgning.
Rejsegarantien gælder:
- Hvis Midttrafik er skyld i, at du kommer mindst 20 minutter for sent til dit rejsemål, hvis du ved bestillingen har oplyst, hvornår du skulle være senest fremme. Bemærk, at hvis din rejse starter med en Plustur, er rejsen automatisk bestilt til senest fremme.
Rejsegarantien gælder ikke:
- Hvis forsinkelsen skyldes forhold, som Midttrafik ikke har indflydelse på (force majeure). Det kan fx være arbejdsnedlæggelser, blokader, dårligt vejr med kraftig sne, isslag, orkan, trafikuheld eller pludseligt opståede forhold, hvor en tilsvarende transport i personbil vurderes at være generet i samme udstrækning.
- Hvis Midttrafik senest 24 timer før har informeret om ændret kørsel på midttrafik.dk eller via andre lokale medier.
- Hvis du bliver forsinket i forbindelse med skift fra tog, fly, færge eller busser fra et privat busselskab.
- Udgifter til tabt arbejdsfortjeneste.
- Den del af rejsen du ville have udført med tog, fly, færge eller busser fra et privat busselskab (fx udgift til ny billet).
Er du i tvivl, om rejsegarantien gælder, kan du ringe alle hverdage kl. 8.00 - 12.00 på 87 40 83 00 (tast 5).
Du kan udfylde ansøgningsskema til Flextrafik rejsegaranti online.
Du har mulighed for at vedhæfte din kvittering for taxakørsel.
Se hvordan dine personoplysninger behandles i Midttrafik privatlivspolitik
De informationer, du sender via formularen, bliver sendt krypteret til Midttrafik.
Midttrafik skal have modtaget ansøgningen senest 14 dage efter, du har brugt Flextrafik rejsegarantien. Hvis ansøgningsfristen overskrides, kan du ikke forvente at få kompensation.
Beløbet overføres til din NemKonto syv hverdage efter, vi har modtaget din ansøgning.
Det er vigtigt, at du oplyser dit CPR-nummer. Det vil kun blive brugt til identifikation af din NemKonto.
Midttrafiks rejsegaranti dækker kørselsudgifter op til 75 km enten i taxa mod kvittering eller i egen bil t/r til statens takst. Vær opmærksom på, at det er føreren af bilen, der skal søge om refusion.
Der refunderes kun udgifter til taxa eller bil til den destination, Midttrafik ville have kørt dig til - gældende fra den destination, hvor din rejse blev afbrudt eller forsinket. Der refunderes ikke udgifter til parkering.